Veel gestelde vragen

Wat is het stappenplan om een huis te kopen?

1. Bel of kom langs voor oriëntatie.
VDB Hypotheken is een eenmanszaak die al sinds 1998 hart heeft voor het vak. Het bedrijf kenmerkt zich door tijd en aandacht voor iedere klant. Iedere klant krijgt zijn eigen advies door middel van een gedegen en persoonlijke aanpak.

2. Stuur je gegevens op.
Ik zal je situatie in kaart brengen, daarvoor heb ik een aantal financiële gegevens nodig. Zoals je inkomen, spaargeld en pensioen.

3. Je komt op gesprek bij mij.
Ik, als adviseur, zorg ervoor dat jij een hypotheek kunt afsluiten, gebaseerd op jouw keuzes. Het afsluiten van een hypotheek is een belangrijke beslissing die voor langere tijd financiële consequenties heeft. Je bent gebaat bij goed advies zodat je de juiste beslissing kunt maken.

4. Je hebt je droomhuis gevonden!
En dus gaan we een of meerdere hypotheekoffertes aanvragen. Deze ontvangen we meestal binnen een week. Eenmaal binnen nemen we alles met elkaar door.

5. We gaan naar de notaris.
Als de hypotheekofferte akkoord is, moeten we de hypotheek alleen nog maar op jouw naam zetten. Dit gebeurt bij de notaris.

Hoera! Het huis is van jou!

Wat is de actuele hypotheekrente?

Als u een hypotheek heeft, betaalt u maandelijks hypotheekrente aan de aanbieder. De hoogte van de rente verschilt per aanbieder. Bij het afsluiten van een hypotheek bekijkt u bij welke aanbieder u de beste rente en meeste gunstige voorwaarden krijgt. De hoogte van de actuele rente kan dagelijks veranderen en is afhankelijk van de volgende factoren:

  1. Het soort hypotheek
  2. De hoogte van de hypotheek
  3. De rentevast-periode

Wanneer is oversluiten voor mij interessant?

Bij oversluiten sluit u een volledig nieuwe hypotheek af bij een andere hypotheekverstrekker. Met deze nieuwe hypotheek lost u de oude hypotheek af. Of oversluiten interessant is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Oversluiten kan bijvoorbeeld in de volgende gevallen interessant zijn:

  1. De nieuwe hypotheek kent een lagere rente en/of betere overige voorwaarden dan uw huidige hypotheek.
  2. Uw inkomen of gezinssituatie is veranderd, en uw huidige hypotheekopzet past hier niet meer bij. De huidige lage rente wordt dan zeker gesteld voor de toekomst.

Welke rentevaste periode kan ik het beste kiezen?

De rente is belangrijk bij de keus van uw hypotheek. De hoogte van de rente bepaalt immers het grootste gedeelte van uw woonlasten. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen de hoogte van de rente en de voorwaarden van de hypotheek.

De afweging tussen een korte of lange rentevaste periode heeft te maken met het risico dat u wilt en kunt lopen. Bij een korte rentevast periode betaalt u in eerste instantie minder, maar u loopt het risico dat u bij rentestijging teveel gaat betalen. Bij een lange rentevast periode betaalt u in eerste instantie misschien meer, maar u weet zeker wat u voor de komende jaren gaat betalen.

Hoe maak ik een rentevergelijking?

Als u alle hypotheekrentes wilt vergelijken, kunt u dit het best doen bij een adviseur. Bij VDB Hypotheken bent u dan aan het juiste adres.

Hoe kies ik de beste hypotheek van de juiste aanbieder?

Als u een huis gaat kopen, betekent dit bijna altijd dat u een hypotheek moet afsluiten. Als de keus is gemaakt voor de hypotheekvorm, rentevast periode, looptijd en wel of geen eigen geldinbreng, dan blijft er nog één keus over. Welk hypotheekproduct van welke verstrekker moet u kiezen? De rente wordt hierbij niet snel vergeten, maar er zijn nog meer belangrijke aspecten: overlijdensrisicoverzekering, voorwaarden/kenmerken, voorwaarden rond versneld aflossen en voorwaarde rond verhuizen. Om alles goed in beeld te krijgen, kunt u het best een afspraak maken bij een adviseur. Bij VDB Hypotheken bent u bij het goede adres.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

Uiteraard doen wij, iedere dag weer, ons best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bent u echter niet tevreden over onze dienstverlening, dan vragen wij u dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. Wij luisteren naar u en zoeken naar een passende oplossing. U kunt uw klacht persoonlijk, telefonisch, schriftelijk of via e-mail fred@vdbhypotheken.nl aan ons kenbaar maken.

VDB Hypotheken lost het voor u op!

Alle klachten worden zo spoedig mogelijk, en in ieder geval binnen 14 dagen, door ons behandeld. Vindt u dat wij niet naar tevredenheid op uw klacht hebben gereageerd, dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan:

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Tel: 0900-3552248
www.kifid.nl
Aansluitnummer: 300.000460